Kaikki alkoi 1980-luvulla!

Kaikki alkoi 1980-luvulla!


Matin ja Liisan Asema on perustettu 17.2.1981. Tuolloin kahvila oli pieni hirsirakennus, ja pihalla oli Lapinlahden juna-aseman vanha vesiviskuri. Matin ja Liisan Asema on toiminut Majalan perheen omistuksessa vuodesta 1990.

 

Samoihin aikoihin toisaalla eli Kempeleessä Oulun kupeessa valmistelivat oman liikenneaseman perustamista. Hirsi-Kesoil rakennettiin koko perheen voimin Kempeleeseen vuosina 1983-85. Siitä tuli jättimenestys ja läpi Suomen tunnettu asema.

Hirsi-Kesoil toimi niin hienosti, että tuli halu laajentaa. Uutta asemaa katseltiin ympäri Suomea. Hyvältä paikalta löytyikin Lapinlahdelta, jossa Matin ja Liisan Asema sattui sitten olemaan myytävänä. Majalat ostivat sen, ja osa perheestä muutti Lapinlahdelle.

Matin ja Liisan Asema on toiminut Majalan perheen omistuksessa vuodesta 1990. Kun Matin ja Liisan asema siirtyi Majaloille, samalla siirtyivät työntekijät uuden omistajan palkkalistoille. Tässä porukassa oli mukana muun muassa nykyinen emäntä, Raija.

Tieto suositun Hirsi-Kesoilin aisaparista levisi. Ensimmäisenä pääsiäisenä ihmisiä pysähtyi niin valtavasti, että se oli jo melkein kaoottista. Pääsiäisen kunnialla läpi palvelleena asema alkoi muuttua vahvemmin liikenneasematyyliseksi.
Vaikka Matin ja Liisan Asema olikin Union, se oli alun alkujaan hotelli-ravintolatyylinen paikka. Majaloilla oli kuitenkin selvä visio liikenneasemasta, jonne tuli aika pian esimerkiksi noutopöydät annoslounaan sijaan.


-Olemme palvelleet Suomen pääteiden liikennettä kellon ympäri jo 34 vuotta. Perheemme Hirsi-Kesoil oli yksi Suomen ensimmäisistä 24/7 paikoista. Vuodesta 1997 alkaen olemme olleet auki 24h myös Matin ja Liisan Asemalla Lapinlahdella, kertoo yrittäjä Jouni Majala.

Hirsirakennuksesta laajennuksiin

Hirsirakennuksesta laajennuksiin


1991 Union ja Finnoil ketjut yhdistyivät ja tuli Neste-ketju. Paikasta tuli Neste Matin ja Liisan Asema. Vesiviskurin kylkeen rakennettiin vuosituhannen vaihteessa tilat Marimekko-myymälälle.

Suosio kasvoi vuosi vuodelta. Majoitushuoneita oli vain viisi ja vuosituhannen vaihteessa oli pakko tehdä vaikea päätös luopua huoneista. Vähäisen huonemäärän pitäminen ei ollut kustannustehokasta ja oli aika työlästä. Huoneiden tilalle saatiin rakennettua kovasti kaivattua varastotilaa. Asiakastilat kävivät aika pian ihan liian pieniksi. Oli aloitettava ison laajennuksen suunnittelu ja toteutus.

Liikenneasemaa on laajennettu pariin otteesseen, ja Matin ja Liisan Aseman kokonaistilat ovat tällä hetkellä noin 890 m2.  Pihapiirissä erillisessä hirsirakennuksessa sijainneelle Marimekko-myymälälle on rakennettu tilat liikenneaseman yhteyteen. Siinä samalla Vesiviskuri palasi Lapinlahden juna-asemalle, alkuperäiselle paikalleen.

Piha-alue on järjestelty uudelleen, ja siellä on tilaa myös rekka-autoille ja sähköautojen latauspisteelle.

Tähän asti isoin laajennus valmistui 2012. Henkilöstömäärä oli siihen asti ollut pientä, muutama palkkatyöläinen ja Majalat perheineen.   

Henkilöstömäärä lähti uuden laajennuksesta myötä jyrkkään kasvuun. Nykyään Matin ja Liisan Asema työllistää yli 30 henkilötyövuotta. Se on yksi Suomen vilkkaimpia ja tunnetuimpia liikenneasemia. Arvot ovat olleet vuodesta 1985 samat kuin nykypäivänäkin. Asiakaspalvelu, pitkäjänteisyys, yhteistyö ja reiluus.

Toiminta laajenee 5-tieltä 4-tielle!

Toiminta laajenee 5-tieltä 4-tielle!


Keväällä  2019 Matin ja Liisan Asema laajentaa toimintaansa Lapinlahdelta Pihtiputaalle. 4-tien varrella sijaitsevasta Niemenharjun Matkailukeskuksesta tulee 5-tien varrella sijaitsevan Matin ja Liisan Asema aisapari.

-Tavallaan tässä sulkeutuu yksi ympyrä. Perheemme ensimmäinen liikenneasema oli juuri 4-tien varrella, joten on kotoisaa sinne palata. Aiomme kohentaa Niemenharjun matkailukeskuksen ilmettä ja suunnitelmana on muuttaa Niemenharju läpi vuorokauden avoinna olevaksi asemaksi, kertoo yrittäjä Jouni Majala.

 

img1
Niemenharjulla toimii hotelli